Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het onstaan van Tulsi en wat ................

+7
Lakshmi23
Singha
su
Nesh_d
Gopaal
Chaandni
Kusum
11 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Nesh_d do okt 04, 2007 3:06 am

Kusum schreef:
Gopaal schreef:
Kusum schreef:
Oke,maar ik had die film 20 jaar terug gezien ofzo,
maar ben weer gaan zoeken en heb bij Roshan gevonden
Is een echt leuk film Gopaal.
Maar hoe komt dat pandiets ook er niks van weten over Tulsi ?
Ik d8t juist dat een pandiet ons dat moest vertellen!
Oke maar nu is het voor mij ook duidelijk,
maar Gopaal ik heb nog een vraag:
Jalander was tog broertje van Lakshmi?
Hoe zit het daarmee!

Pandit's weten heel veel dingen niet,
ze hebben misschien verstand van een aantal zaken, maar de echte regels kennen ze niet.
loop maar naar een pandit toe en vraag wat de kwaliteiten van een brahmaan zijn.
let maar op dat ze je geen antwoord kunnen geven, en als ze dat wel doen, dan merk je toch dat ze het zelf niet volgen.

volgens de vaishnava traditie moet iemand die in aanmerking met poep is gekomen meteen een bad nemen,
tegenwoordig heb je pandit's die na het poepen meteen een pooja doen

Het verhaal van Jalandhar is in iedere chaturyuga of kalpa anders, hierdoor denken mensen vaak dat er meerdere verschillende verhalen bestaan..

Oke Gopaal dankje,maar over die poepen en pooja vindt ik grappig


Kusum,

niet om het 1 of ander maar let u ook een beetje op uw eigen woorden?
Nesh_d
Nesh_d

Man
Aantal berichten : 129
Leeftijd : 32
Location : Rotterdam-Zuid
Points : 0
Registration date : 30-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Kusum do okt 04, 2007 3:08 am

Nesh_d schreef:
Kusum schreef:
Gopaal schreef:
Kusum schreef:
Oke,maar ik had die film 20 jaar terug gezien ofzo,
maar ben weer gaan zoeken en heb bij Roshan gevonden
Is een echt leuk film Gopaal.
Maar hoe komt dat pandiets ook er niks van weten over Tulsi ?
Ik d8t juist dat een pandiet ons dat moest vertellen!
Oke maar nu is het voor mij ook duidelijk,
maar Gopaal ik heb nog een vraag:
Jalander was tog broertje van Lakshmi?
Hoe zit het daarmee!

Pandit's weten heel veel dingen niet,
ze hebben misschien verstand van een aantal zaken, maar de echte regels kennen ze niet.
loop maar naar een pandit toe en vraag wat de kwaliteiten van een brahmaan zijn.
let maar op dat ze je geen antwoord kunnen geven, en als ze dat wel doen, dan merk je toch dat ze het zelf niet volgen.

volgens de vaishnava traditie moet iemand die in aanmerking met poep is gekomen meteen een bad nemen,
tegenwoordig heb je pandit's die na het poepen meteen een pooja doen

Het verhaal van Jalandhar is in iedere chaturyuga of kalpa anders, hierdoor denken mensen vaak dat er meerdere verschillende verhalen bestaan..

Oke Gopaal dankje,maar over die poepen en pooja vindt ik grappig


Kusum,

niet om het 1 of ander maar let u ook een beetje op uw eigen woorden?

jip,maar dat wil niet zeggen dat we door gaan met de zelfde woord,
ik maak zo netjes een topic om meer te weten en mensen die ook meer willen weten en vragen
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Singha do okt 04, 2007 9:40 pm

Hello
Sjek linkie http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulsi ffkes

Ik denk dat de sterke geur van het blad het tot een heilige plant heeft gemaakt Rolling Eyes

cheers
Singha
Singha

Man
Aantal berichten : 8
Leeftijd : 53
Location : Europe
Points : 0
Registration date : 04-10-07

http://nealsingh.hyves.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Kusum do okt 04, 2007 9:42 pm

Singha schreef:Hello
Sjek linkie http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulsi ffkes

Ik denk dat de sterke geur van het blad het tot een heilige plant heeft gemaakt Rolling Eyes

cheers

Geur is sterk Singha,maar blad ik ook lekker!! Lach
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van su do okt 04, 2007 9:44 pm

Singha schreef:Hello
Sjek linkie http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulsi ffkes

Ik denk dat de sterke geur van het blad het tot een heilige plant heeft gemaakt Rolling Eyes

cheers
Dat is een hele andere benadering.
Geurtjes zijn inderdaad zeer gewillige dingens.

su

Man
Aantal berichten : 468
Leeftijd : 56
Location : Den Haag
Points : 240
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Nesh_d do okt 04, 2007 9:45 pm

Singha schreef:Hello
Sjek linkie http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulsi ffkes

Ik denk dat de sterke geur van het blad het tot een heilige plant heeft gemaakt Rolling Eyes

cheers

goede denkwijze maar hier zit een heel verhaal achter Singha. Lees de eerste pagina's.

Dus een ander plantje met een sterke geur is ook heilig?
Nesh_d
Nesh_d

Man
Aantal berichten : 129
Leeftijd : 32
Location : Rotterdam-Zuid
Points : 0
Registration date : 30-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Kusum do okt 04, 2007 9:45 pm

su schreef:
Singha schreef:Hello
Sjek linkie http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulsi ffkes

Ik denk dat de sterke geur van het blad het tot een heilige plant heeft gemaakt Rolling Eyes

cheers
Dat is een hele andere benadering.
Geurtjes zijn inderdaad zeer gewillige dingens.

Kan jij wel tegen Geurtjes?? Razz
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Basilicum

Bericht van Singha za okt 06, 2007 4:05 pm

Kusum schreef:Geur is sterk Singha,maar blad ik ook lekker!! Lach

Ja tog die basilicum doet het altijd goe tog... Lach

By the way, ik ga vanavond een lekker gemaakte pindasoep eten Vrolijk
Maar waarom zijn pinda's nooit heilig geworden? cyclops

Ik bekritiseer het feit dat Tulsi heilig is totaal niet. Ik probeer alleen een niet vanuit geloof beredeneerde view te geven. En dit terwijl ik wel overtuigd hindoe ben.
Maar wat is dan wel niet een overtuigd Hindoe? Wat zijn Die tien geboden of De 5 zuilen?
Laat het me zo zeggen: binnen het hindoeïsme vind ik veel elementen waarmee ik me helemaal kan verenigen. En daarvan ben ik zeker overtuigd. Very Happy

Ode aan de topicstarter Kusum, bedankt voor de reacties op mijn geblabla en tot takies iedereen..... Lach
Greetz


Laatst aangepast door op za okt 06, 2007 4:18 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Singha
Singha

Man
Aantal berichten : 8
Leeftijd : 53
Location : Europe
Points : 0
Registration date : 04-10-07

http://nealsingh.hyves.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Kusum za okt 06, 2007 4:11 pm

Singha schreef:
Kusum schreef:Geur is sterk Singha,maar blad ik ook lekker!! Lach

Ja tog die basilicum doet het altijd goe tog... Lach

By the way, ik ga vanavond een lekker gemaakte pindasoep eten Vrolijk
Maar waarom zijn pinda's nooit heilig geworden?

Greetz

HUhuh heeft pinda ook iets te maken met Tulsi of het opoffer voor God?
In weet niet zoveeel over pinda Singha geek geek
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Singha za okt 06, 2007 4:22 pm

Kusum schreef:HUhuh heeft pinda ook iets te maken met Tulsi of het opoffer voor God?
In weet niet zoveeel over pinda Singha geek geek

Hihi, nee zo bedoelde ik het nie hoor. Je weet tog smilen terwijl we serieus zijn of ernstig terwijl melig. Lach
Singha
Singha

Man
Aantal berichten : 8
Leeftijd : 53
Location : Europe
Points : 0
Registration date : 04-10-07

http://nealsingh.hyves.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Kusum za okt 06, 2007 4:28 pm

Singha schreef:
Kusum schreef:HUhuh heeft pinda ook iets te maken met Tulsi of het opoffer voor God?
In weet niet zoveeel over pinda Singha geek geek

Hihi, nee zo bedoelde ik het nie hoor. Je weet tog smilen terwijl we serieus zijn of ernstig terwijl melig. Lach

Ohw oke Singha dan heb ik ook verkeerd begrepen,maar geef niet.Neutral
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Kusum za okt 06, 2007 4:32 pm

Singha schreef:
Kusum schreef:Geur is sterk Singha,maar blad ik ook lekker!! Lach

Ja tog die basilicum doet het altijd goe tog... Lach

By the way, ik ga vanavond een lekker gemaakte pindasoep eten Vrolijk
Maar waarom zijn pinda's nooit heilig geworden? cyclops

Ik bekritiseer het feit dat Tulsi heilig is totaal niet. Ik probeer alleen een niet vanuit geloof beredeneerde view te geven. En dit terwijl ik wel overtuigd hindoe ben.
Maar wat is dan wel niet een overtuigd Hindoe? Wat zijn Die tien geboden of De 5 zuilen?
Laat het me zo zeggen: binnen het hindoeïsme vind ik veel elementen waarmee ik me helemaal kan verenigen. En daarvan ben ik zeker overtuigd. Very Happy

Ode aan de topicstarter Kusum, bedankt voor de reacties op mijn geblabla en tot takies iedereen..... Lach
Greetz

Graag gedaan Singha en geen dank,we staan hier klaar om een ieder antwoord te geven,van wat we weten .
Ik ben ook geen deskundige maar doe me best.
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Lakshmi23 zo okt 14, 2007 12:21 pm

Tulasi was de dochter van Koning Dharmradj en Madhavi. Omdat ze zo mooi was werd ze Tulasi genoemd, hetgeen “onvergelijkbare” betekent. Ze was niet alleen mooi, maar ook zuiver van karakter. De luxe en plezier van het koninklijk leven deden haar niets. Ze was liever in de tempel bezig of met toewijding aan Heer Narayana.
Toen ze een jonge vrouw werd, ging ze naar het woud om te mediteren. Na een tijdje verscheen Heer Brahma en Tulasi vertelde Hem dat Zij in haar vorig leven Virnda heette , een Gopi en een intieme vriendin van Radharani was in Goloka Vrindavan.
Op een dag ontdekte Radharani dat zij met Sri Krsna aan het spelen was, zonder Haar toestemming . Radharani werd boos en vervloekte haar dat Vrinda als een mens op aarde moest geboren worden.

Vrinda werd heel verdrietig en nam haar toevlucht tot Sri Krsna . Sri Krsna troostte haar en zei: “Wees maar niet bang, aanvaard dit menselijk lichaam en doe veel boete. Als de tijd rijp is zul je Mij verkrijgen in Mijn gedaante als Narayana”.

Omdat Heer Brahma heel tevreden was over de boetedoening van Tulasi, mocht ze een wens doen en zij wilde Narayana als echtgenoot.
Maar Brahmaji vertelde haar dat een Gopa ( Sudama ) vervloekt werd om in een demonen familie geboren te worden. Hij werd Sankhasura genoemd en hij deed zware boetedoeningen om Tulasi als vrouw te verkrijgen.
Tevens vertelde Brahmaji haar dat ze later door Heer Narayana gezegend zou worden en in een Heilige plant zal veranderen. En dat deze plant de heiligste zal zijn onder alle planten.

Tulasi trouwde aldus met Sankhasura en zij bleef haar echtgenoot heel trouw. Telkens als hij ten strijde trok bad Tulasi om zijn veilige terugkeer.
Sankhasura had de gunst gekregen dat zolang zijn vrouw hem trouw bleef, niemand hem kon doden.
Op een gegeven ogenblik had Sankhasura zelfs de hemelse planeten veroverd en de bewoners verdreven.
De Devata’s gingen te hulp bij Brahma en uiteindelijk kwamen zij bij Heer Vishnu. Heer Vishnu stelde hun gerust en vertelde hun Zijn plan. De wens van Tulasi moest nog in vervulling gaan.
Heer Vishnu nam de Gedaante aan van Sankhasura en verscheen voor Tulasi Devi als echtgenoot. Zo werd haar wens vervuld.
Onmiddellijk konden de Devata’s Sankhasura doden.
Toen Tulasi erachter kwam dat zij was beetgenomen en dat haar kuisheid was verbroken door de list van Heer Naraynana, vervloekte zij Hem dat Hij in een steen zou veranderen.
Narayana zegende haar met de woorden : “Wanneer je dit lichaam zult opgeven, zul je Mij even dierbaar zijn als Sri Lakshmi Devi . Je lichaam zal de Gandaki rivier worden en je haar de Tulasi boom “.
En zo geschiedde het ook.

Daarom verblijft Heer Narayana sindsdien als Shaligram Shila in de Gandaki rivier. Op deze manier is Narayana altijd met Tualsi verbonden.
En Sankasura vernaderde na zijn dood in de schelphoorn Shankha.

Op deze manier werd de wens van Vrinda Devi in vervulling gebracht. Ze trouwde met Visnu ( Saligram Sila ) en zij werd de Gandaki rivier.

Radhe Radhe
Lakshmi23
Lakshmi23

Vrouw
Aantal berichten : 14
Leeftijd : 39
Location : Rotterdam
Points : 0
Registration date : 01-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Lakshmi23 zo okt 14, 2007 2:12 pm

Hare Krishna allemaal,

Hieronder nog een handige website:)

http://www.vrindavan-dham.com/vrinda/index.php

Alles over Tulasi Maharani
Lakshmi23
Lakshmi23

Vrouw
Aantal berichten : 14
Leeftijd : 39
Location : Rotterdam
Points : 0
Registration date : 01-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Ashmit zo okt 14, 2007 2:15 pm

Lakshmi23 schreef:Hare Krishna allemaal,

Hieronder nog een handige website:)

http://www.vrindavan-dham.com/vrinda/index.php

Alles over Tulasi Maharani

ziet er goed uit, ik zal er eens op mijn gemak naar kijken,
als ik later terug ben van de mandir Wink
Ashmit
Ashmit

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 44
Location : City of AngeLs
Points : 85
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Ronny vr okt 19, 2007 11:10 am

Gopaal schreef:haha,

je mag het wel eten, maar meteen doorslikken,
dus drink het met wat water of melk,
in ieder geval met iets vloeibaars.

Beredeneer je dat nou zelf of heb je het echt ergens van daan? Als het dat laatste is dan vind ik het vreemd dat Hanuman hier een tulsi blad eet (er op kauwt) en niets daar bij drinkt.

https://www.youtube.com/watch?v=9SbAK3oE86Q

Bij 5min.30

Ronny

Man
Aantal berichten : 244
Leeftijd : 40
Location : Lelystad
Points : 0
Registration date : 27-09-07

http://www.hjponline.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Kusum vr okt 19, 2007 1:59 pm

Ronny schreef:
Gopaal schreef:haha,

je mag het wel eten, maar meteen doorslikken,
dus drink het met wat water of melk,
in ieder geval met iets vloeibaars.

Beredeneer je dat nou zelf of heb je het echt ergens van daan? Als het dat laatste is dan vind ik het vreemd dat Hanuman hier een tulsi blad eet (er op kauwt) en niets daar bij drinkt.

https://www.youtube.com/watch?v=9SbAK3oE86Q

Bij 5min.30

Goeie vraag Ronny!!
Dit verhaal van Hanuman ken ik ook,Sita Mata was vergeten
om in Zijn parsad (eten) tulsi te zetten
daarom verbaasde mij ook waarom je niet op een tulsi blad mag kauwen!!
Maar zo leren we tenminste veel an elkaar.
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van $H@KTI vr okt 19, 2007 5:23 pm

Beste mensen het verhaal rondom Tulsi is nu wel duidelijk,maar waarom je het niet mag eten of er niet op mag kauwen dat zal ik wel even duidelijk maken.

Gopaal heeft gedeeltelijk gelijk,voor de een wordt het blad als iets heiligs gezien en een ander zet er graag z,n tanden in!!!
Ja er is een heel verhaal om deze plant bekend,maar nergens in de geschriften staat dat je niet mag eten of hoe je het moet eten!!!
Dus wat mensen erover zeggen is allemaal bijgeloof!!!
$H@KTI
$H@KTI

Man
Aantal berichten : 1034
Leeftijd : 40
Location : tussen hemel en aarde
Points : 167
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Kusum vr okt 19, 2007 5:32 pm

Ja dat denk ik ook,anders had een pandit dat ook geweten
dat je op een Tulsiblad niet mag kauwen.
Maar hoever ik weet is Tulsi sowieso heilig en zonder
Tulsi is een pooja niet compleet.
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Singha zo okt 21, 2007 1:06 am

[...] "Long long ago Lord Vishnu had three wives viz., Lakshmi, Saraswathi and Ganga. (I have verified this in several sources.) One day Ganga looked at Lord Vishnu with lot of passion when the other two were present. A big quarrel erupted between them. When Saraswathi attacked Ganga, Lakshmi tried to separate them. Saraswathi got infuriated and cursed Lakshmi that she should be born as a plant in earth.
Ganga cursed Saraswathi, that she should become a river and Saraswathi in turn cursed Ganga that she should become an ever flowing river. [...] "


bron: http://www.indusladies.com/forums/about-saints-and-spirituality/13984-tulasi-the-holy-plant.html

Tog grappig dat een quarrel between women about a man aan de basis ligt van een fascinatie voor een plant... :-)

groetjes,
Singha, een ironistische hindoe Smile
Singha
Singha

Man
Aantal berichten : 8
Leeftijd : 53
Location : Europe
Points : 0
Registration date : 04-10-07

http://nealsingh.hyves.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Kusum vr jan 11, 2008 3:48 am

De Shaalagraama is een ovaal vormige "steen" die Sri Vishnu Zelf is. De oorsprong ervan is beschreven in Skanda Puraan.

De reden dat Vishnu in de vorm van de Shaalagraama vereerd wordt, heeft te maken met een vloek van Vrinda (Tulsi). Deze trouwde een demoon die onoverwinnelijk werd.

Sri Vishnu moest tussen beiden komen om het heelal te beschermen. Vrinda vervloekte Sri Vishnu echter. Ze gaf de vloek dat Hij als een steen (Shaalagraam) op aarde terug moest komen en die tijd moest uitzitten zolang de Aarde bestaan zal.

Zij, Tulsi zelf, manifesteerde zichzelf in de vorm van de (heilige) Tulsi, om ook op aarde te verblijven.

Dit verhaal staat bekend als Tulsi-Vivaah.

In onder andere de Atharva Veda zou staan dat het huis van een Brahmaan onrein is zonder deze steen. Zelfs het voedsel afkomstig van zo
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Shivaaya do aug 07, 2008 2:25 pm

Kusum schreef:
Gopaal schreef:Tulsi Vivah of Huwelijk: Op de 11de dag valt van de maand Kartik.

Dit verhaal uit de padma Puraan draait om Tulsi, de Heilige plant die in haar voormalige leven Vrinda werd genoemd, was de dochter van een reus genaamd Nemi en de echtgenote van Jalandhar een demoon. Omdat jalandhar in water geboren was bewaakte en heerste hij over de 14 schatten van de oceaan. Die eruit werd gehaald tijdens het karnen van de oceaan, hier was vishnu’s 2de incarnatie kurma aanwezig. Jalandhar verklaarde hierbij oorlog en werd een bedreiging voor de goden, hij had namelijk een zegen dat hij vrij van de dood was zolang zijn vrouw Vrinda kuis was. Als laatste Poging om Jalandhar te doden, Wou Vishnu Vrinda nemen tot zijn echtgenote. Vrinda vloekte in haar woede en keerde Heer Vishnu in een Zwarte steen (Salagram) voor zijn misleiding. Vishnu vergeldt ook, maar in zijn bewondering voor haar kuisheid en vroomheid, zegende hij haar in de heilige Tulsi plant en beloofte haar om jaarlijks met haar op deze dag van de maand Kartik te trouwen. De oorsprong van de Salagram vond op het oever van de rivier Gandaki plaats.

Ik heb dit zo juist ff snel vanuit het engels vertaald ik weet niet of het helemaal goed is maarjah,

Maar zoals jullie lezen is tulasi devi samen met saligrama getrouwd.
Er wordt ook gezegd dat vrinda een incarnatie van mahalaxmi was.

Er is ook een andere lila hierover bekend namelijk,

Vrindadevi aanbad dagelijks vishnu om haar echtgenoot te beschermen maar de goden verzochten vishnu om deze demoon te vermoorden dus deed vishnu dat,

Hij vermoorde Jalandhar en en nam zijn vorm aan, toen vrindadevi hier achter kwam vervloekte ze vishnu in een zwarte steen (shaligram). Vervolgens stortte ze in en uit haar lichaam onstonden er tulsi planten.

Dit is tevens ook de reden waarom een vishnu pooja onvoltooid of niet compleet is zonder tulasi blaadjes.

Ik hoop dat mensen nu respectvoller omgaa`n met tulsi maharani,

vrndayai tulasi-devyai
priyayai kesavasya ca
krsna-bhakti-prade devi
satyavatyai namo namah


Gopaal jou verhaaal klopt ,maar Vishnu wou Vrinda niet als echtgenoten nemen,maar Hij moest dat van de andere Goden doen,zodat God Shiva ,Jalander kon vermoorden.
En toen Vrinda dat zag,dat Vishnu als Jalander bij haar aanwezig is,had Zij Vishnu gevloekt tot een grote zwarte steen.Ik heb de film Tulsi Vivah gezien.Dus vandaaruit weet ik dit verhaal over Tulsi en Saligram.
En ik wist ook van dat weinig mensen erover weten,vandaar dit topic.
En bedank voor je reactie.

Shree Vishnu nam alleen de gedaante van Jalandhar aan.
Pas na de dood van Jalandhar en dood van Vrinda (Zij veranderde in een Tulsi) nam Hij haar als echtgenote.
Shivaaya
Shivaaya

Vrouw
Aantal berichten : 87
Leeftijd : 74
Location : Noord-brabant
Points : 0
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Kusum do aug 07, 2008 2:38 pm

Shivaaya schreef:
Shree Vishnu nam alleen de gedaante van Jalandhar aan.
Pas na de dood van Jalandhar en dood van Vrinda (Zij veranderde in een Tulsi) nam Hij haar als echtgenote.
Ik heb ook zoiets begrepen Shivaaya Smile
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Het onstaan van Tulsi en wat  ................ - Pagina 2 Empty Re: Het onstaan van Tulsi en wat ................

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum