Het zit allemaal tussen de oren....

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Het zit allemaal tussen de oren....

Bericht van Sima op za jul 19, 2008 3:57 pm

Komt dit je bekend voor, maar wil je het niet toegeven?

Soms kom je in situaties terecht waar je geen grip op hebt. Situaties die je zelf creeert aan de hand van personen en omstandigheden om je heen. Hoe makkelijk is het om de ander als schuldige aan te wijzen voor dingen die jij niet prettig vindt. Je persoonlijkheid probeert de schuld dan af te schuiven op een ander. En dan tot het besef komen, dat je zelf de bron bent van je gedachten, dat je zelf degene bent die deze situatie heeft gecreeerd, maakt het gevoel niet beter volgens je persoonlijkheid. Want dan wijs je jezelf aan als schuldige. En zelf schuldig zijn aan iets, is je ego te min. Tis veel fijner om die eer aan iemand anders te gunnen.

Kun jij op deze eerlijke en zelfbekritiserende manier naar jezelf kijken? Of is wat hierboven staat klinkklare onzin: tis altijd de schuld van een ander?

Shoot...

Sima

Vrouw
Aantal berichten : 355
Leeftijd : 108
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Go down

Re: Het zit allemaal tussen de oren....

Bericht van Chaandni op zo jul 20, 2008 1:35 am

Als je de schuld op jezelf afschuift raak je vaak depressief en/of in een vicieuze cirkel. Je kunt niet helder meer nadenken en geen oplossingen bedenken.

Het probleem op een ander schuiven is zeker niet goed maar zorgt er wel voor dat je omwegen gaat zoeken die je als oplossingen ziet. In gedachten zoek je een omweg/oplossing voor het probleem van die ander maar indirect los je je eigen probleem op.

Dus in die zin is het toch wel iets beter.

Vrouw
Aantal berichten : 696
Leeftijd : 34
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Go down

Bericht van Sima op zo jul 20, 2008 1:24 pm

Chaandni schreef:Als je de schuld op jezelf afschuift raak je vaak depressief en/of in een vicieuze cirkel. Je kunt niet helder meer nadenken en geen oplossingen bedenken.

Het probleem op een ander schuiven is zeker niet goed maar zorgt er wel voor dat je omwegen gaat zoeken die je als oplossingen ziet. In gedachten zoek je een omweg/oplossing voor het probleem van die ander maar indirect los je je eigen probleem op.

Is het niet een nadeel dat je die ander die je als veroorzaker ziet van je probleem, denkt ook nodig te hebben om tot een oplossing te komen? Dat je jezelf afhankelijk maakt in zekere zin van de ander. Je zou juist het plaatje om kunnen draaien in positieve zin, door te zeggen dat je zelf de controle hebt over de situatie en de macht er over hebt. Maakt je dat niet steviger in je schoenen en dan proberen een oplossing uit je innerlijke Zelf te zoeken?

Ik weet bovenstaande is de moeilijkste weg, maar is theoretisch echt mogelijk. Ik ben er op dit moment mee bezig. Zal mijn bevindingen laten weten.Lach

Sima

Vrouw

Terug naar boven Go down

Bericht van Ashmit op zo jul 20, 2008 3:39 pm

ja maar wanneer weet je zou dat JIJ de oorzaak bent en wanneer je afschuift op iemand anders? De mens heeft van nature dat verdedigingsmechanisme, ik zelf ben een persoon die vaak de problemen eerst bij zichzelf zoekt en dat weten mensen en daar maken ze misbruik van.

Vaak deed ik dingen verkeerd, maar kwam het doordat ik niet goede uitleg had gehad ed, maar ik ben zo intensief bezig met het probleem dat ik niet in de gaten hebt, dat diegene alles heeft opgeschoven naar mij.

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 37
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Go down

Bericht van Sima op zo jul 20, 2008 4:34 pm

JIJ bent altijd zelf de oorzaak van alles. JIJ plakt een labeltje aan de situatie, JIJ bekijkt het vanuit je eigen perspectief, JIJ bepaalt of je de situatie fijn of niet fijn vindt...enz. Als iets bij jezelf begint, moet je toch op een of andere manier ook bij machte zijn, om dat zelf ook te kunnen beinvloeden ten goede van jezelf?
Als je nu eens een situatie alleen waarneemt en er verder geen input aan geeft in de zin van er een labeltje op te plakken of het nu leuk of niet leuk is, whatever. Dan ontneem je jezelf toch de illussie of iets leuk of niet leuk is. Het heeft op zichzelf geen kracht. Jij geeft het de kracht door er op een bepaalde manier over te denken.
Heel moeilijk, wat ik probeer te zeggen om in de praktijk uit te voeren en ik kan het weten. Maar niet onmogelijk lijkt me. Lach

Sima

Vrouw

Terug naar boven Go down

Bericht van Ashmit op zo jul 20, 2008 4:37 pm

Jij geeft het de kracht door er op een bepaalde manier over te denken.

dus me er niks van aantrekken...

Man

Terug naar boven Go down

Bericht van Sima op zo jul 20, 2008 4:43 pm

Ashmit schreef:Jij geeft het de kracht door er op een bepaalde manier over te denken.

dus me er niks van aantrekken...

Basically, komt het daar op neer...ya. Alleen je ego, ander woord voor persoonlijkheid, zal het niet toestaan. Pas wanneer je handelt uit je innerlijke Zelf, zul je zien dat het nergens voor nodig is om je uberhaupt ergens iets van aan te trekken. Je innerlijke Zelf is gewoon, zo leeg en zo rustig als het goddelijke Zelf.Lach

Sima

Vrouw

Terug naar boven Go down

Bericht van Ashmit op zo jul 20, 2008 5:25 pm

toch los je geen problemen daarmee op. Het is alleen een acceptatie, maar misschien is dat de oplossing voor de schade die je wordt aangedaan, maar niet een oplossing om iedereen gemotiveerd te krijgen om op te komen, oplossing daarvoor is Charisma + lokken met stimulans.

Kijk naar mandirs (weinig interesse) en Dansies (altijd propvol). Heeft te maken met het stimulereren van mensen.
Ghandi had hier ook leuke truucjes voor.

Man

Terug naar boven Go down

Bericht van Sima op zo jul 20, 2008 5:33 pm

Wat dat betreft ben ik het roerend met je eens. Een ieder kiest voor zichzelf wat hij of zij hiermee doet. En aangezien mensen kuddebeesten zijn, krijg je bovengenoemde situaties. Maar wie zegt dat wat goed voor jou is, ook altijd aanlokkelijk en mooi moet zijn? Daar is boven goed over nagedacht.... Lach

Sima

Vrouw

Terug naar boven Go down

Bericht van Chaandni op ma jul 21, 2008 3:45 am

Sima schreef:
Chaandni schreef:Als je de schuld op jezelf afschuift raak je vaak depressief en/of in een vicieuze cirkel. Je kunt niet helder meer nadenken en geen oplossingen bedenken.

Is het niet een nadeel dat je die ander die je als veroorzaker ziet van je probleem, denkt ook nodig te hebben om tot een oplossing te komen? Dat je jezelf afhankelijk maakt in zekere zin van de ander. Je zou juist het plaatje om kunnen draaien in positieve zin, door te zeggen dat je zelf de controle hebt over de situatie en de macht er over hebt. Maakt je dat niet steviger in je schoenen en dan proberen een oplossing uit je innerlijke Zelf te zoeken?

Ik weet bovenstaande is de moeilijkste weg, maar is theoretisch echt mogelijk. Ik ben er op dit moment mee bezig. Zal mijn bevindingen laten weten.Lach

Nadeel van wat jij zegt is dat je daardoor alleen maar bezig bent met jezelf. Zo kijk je alleen naar jezelf, hou je je bezig met jezelf en doe je nooit wat mt of vr een ander. En dat is niet je dharma.

Het beste is er een middenweg voor te vinden. Bekijk het objectief en probeer te zien waar het probleem ligt. Ligt het bij jou, los het dan op. Ligt het aan de ander, los het op en/of leg het uit en help de ander.

Maar bovenstaande is juist het moeilijkste. Het bij jezelf zoeken is makkelijk, het bij een ander zoeken nog makkelijker. Het objectief bekijken is wat te moeilijk is.

Vrouw

Terug naar boven Go down

Bericht van Sima op ma jul 21, 2008 12:53 pm

Chaandni schreef:
Sima schreef:

Nadeel van wat jij zegt is dat je daardoor alleen maar bezig bent met jezelf. Zo kijk je alleen naar jezelf, hou je je bezig met jezelf en doe je nooit wat mt of vr een ander. En dat is niet je dharma.

Het beste is er een middenweg voor te vinden. Bekijk het objectief en probeer te zien waar het probleem ligt. Ligt het bij jou, los het dan op. Ligt het aan de ander, los het op en/of leg het uit en help de ander.

Maar bovenstaande is juist het moeilijkste. Het bij jezelf zoeken is makkelijk, het bij een ander zoeken nog makkelijker. Het objectief bekijken is wat te moeilijk is.

Vanuit dat oogpunt bezien, heb je gelijk. En uiteindelijk hoop je dat die ander er op den duur net zo hard van geleerd heeft, als jij zelf. Ik heb mijn strategie overboord gegooid om het probleem vanuit mezelf op te lossen. Zonder interactie van anderen was dat probleem er ook niet geweest, dus ja, waarom zou ik het alleen op mezelf betrekken? En in mijn geval, it took two to tango.

Mijn zienswijze werkt natuurlijk wel, als de schuld echt bij jezelf ligt. Lach

Sima

Vrouw

Terug naar boven Go down

Bericht van Chaandni op ma jul 21, 2008 8:42 pm

Sima schreef:
Chaandni schreef:
Sima schreef:

Vanuit dat oogpunt bezien, heb je gelijk. En uiteindelijk hoop je dat die ander er op den duur net zo hard van geleerd heeft, als jij zelf. Ik heb mijn strategie overboord gegooid om het probleem vanuit mezelf op te lossen. Zonder interactie van anderen was dat probleem er ook niet geweest, dus ja, waarom zou ik het alleen op mezelf betrekken? En in mijn geval, it took two to tango.
Mijn zienswijze werkt natuurlijk wel, als de schuld echt bij jezelf ligt. Lach
Precies. En zo is het bijna altijd.

Vrouw

Terug naar boven Go down

Bericht van $H@KTI op wo jul 23, 2008 7:41 pm

Jammer genoeg wel Rolling Eyes maar ik ben van mening dat alles wat je doet gevolgen heeft voor jezelf en je omstanders en iedereen maakt wel eens een fout,het is iets wat je niet kan vermijden en dat je soms in een vervelende situatie terrechtkomt heeft te maken met het feit dat leven niet perfect is en iedereen anders is,maar ik zou het voor geen goud willen missen Wink
$H@KTI

Man
Aantal berichten : 1034
Leeftijd : 33
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Go down

Bericht van Misz S op zo jul 27, 2008 8:15 pm

Wanneer je iets goed doet..ligt de oorzaak altijd bij jezelf..wanneer je iets fout doet..ga je de oorzaak altijd zoeken bij externe factoren..en ga je met excuses komen als..'ja maar als'..en 'als hij/zij niet dat dan'..dit is een natuurlijk iets bij elk individu..het past namelijk niet in je beeldvorming die je hebt van je zelf..jij doet het altijd goed..

Mensen beseffen zich heel weinig dat je verantwoordelijk bent voor je eigen geluk en daden..het zou een heleboel schelen als mensen dit ook inzagen..

Ik geef ook eerlijk toe..ik was ook zo..als er iets fout ging..legde ik ook de fout bij een ander..totdat ik een stukje psychologie kreeg tijdens mijn opleiding..en toen ging ik er opletten..en als er iets fout gaat of wat dan ook..kijk ik eerst naar mezelf..wat heb ik gedaan dat de situatie er zo uitziet bijvoorbeeld..kijk eerst naar jezelf voordat je een beschuldigende vinger naar iemand anders wijst..
Misz S

Vrouw
Aantal berichten : 589
Leeftijd : 32
Registration date : 15-12-07

Terug naar boven Go down

Bericht van Sima op ma jul 28, 2008 1:59 pm

Misz S schreef:Wanneer je iets goed doet..ligt de oorzaak altijd bij jezelf..wanneer je iets fout doet..ga je de oorzaak altijd zoeken bij externe factoren..en ga je met excuses komen als..'ja maar als'..en 'als hij/zij niet dat dan'..dit is een natuurlijk iets bij elk individu..het past namelijk niet in je beeldvorming die je hebt van je zelf..jij doet het altijd goed..

Mensen beseffen zich heel weinig dat je verantwoordelijk bent voor je eigen geluk en daden..het zou een heleboel schelen als mensen dit ook inzagen..

Ik geef ook eerlijk toe..ik was ook zo..als er iets fout ging..legde ik ook de fout bij een ander..totdat ik een stukje psychologie kreeg tijdens mijn opleiding..en toen ging ik er opletten..en als er iets fout gaat of wat dan ook..kijk ik eerst naar mezelf..wat heb ik gedaan dat de situatie er zo uitziet bijvoorbeeld..kijk eerst naar jezelf voordat je een beschuldigende vinger naar iemand anders wijst..

Je hebt helemaal gelijk! Maar hier moet je echt een vergevorderd mens voor zijn en tegen zelfkritiek kunnen. Er zijn maar weinig mensen die je dit kunnen nadoen.Smile

Sima

Vrouw

Terug naar boven Go down

Bericht van Misz S op ma jul 28, 2008 4:20 pm

Sima schreef:Je hebt helemaal gelijk! Maar hier moet je echt een vergevorderd mens voor zijn en tegen zelfkritiek kunnen. Er zijn maar weinig mensen die je dit kunnen nadoen.Smile
Ben ik met je eens..ik heb meegemaakt als je dit aan iemand zegt..dat ze het als een negatief iets ervaren en zich al snel beledigd voelen op de een of andere manier..
Mensen staan er niet voor open op de een of andere manier..dat is best lastig om door die muur heen te komen..maar ben je er eenmaal door..dan is de verandering prachtig om te zien..
Het is jammer dat veel er niet voor open staan..voor zulke dingen..
Misz S

Vrouw
Aantal berichten : 589
Leeftijd : 32
Registration date : 15-12-07

Terug naar boven Go down

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: